- Berätta om din bok En natt i Logtown city. Vad handlar den om?
I grund och botten är det en serietidningsinspirerad science fiction-deckare. Lite av motorn i romanens handling är en våldsam gangster, som ställer till med en hel del oreda och hamnar i trubbel med polisen.
Man får i huvudsak följa två karaktärer: en poliskommissarie som kallas in från sin semester samtidigt som hon försöker hitta rätt i sin nyvunna position som ledare för sin varulvsflock, samt en maskerad brottsbekämpare som gräver efter information i den undre världen.
- Vad inspirerar dig och hur kom du på idéen till den här boken?
Rent generellt tycker jag att det går att hitta inspiration i det mesta. En nyhetsartikel, ett samtal man råkar höra, en bild, en känsla och så vidare. Små grejer kan trigga igång kreativiteten på oanade sätt.
Just med Logtown hade jag från första början en idé om att skriva någonting rått och skitigt om superhjältar i en svensk Sin City-inspirerad miljö. Jag testade att skriva på ren känsla och fick ur mig ett kapitel (det som nu är bokens kapitel 3 och 5) om den här våldsamma gangstern. Men jag hade svårt att ta mig vidare från det, och testade att infoga lösa idéer från andra håll för att se om det var något som funkade. Det som fick det att lossna var att jag såg om filmen Gudfadern och började fundera över vad som skulle krävas för att Tom Hagen skulle förråda don Corleone.
Själva miljön i Logtown kommer från en tidig idé jag hade om en superhjälte i en fågelliknande dräkt som satt i toppen av Stadshuset i Stockholm och blickade ut över ett mörkt och dystert framtida Sverige som var långt ifrån vad det en gång var. Den miljön passade rätt bra ihop med den här gangstern.
- Tycker du att det är svårt att nå ut till läsarna?
Jag är rätt ny i den här delen av branschen, gick från att bara vara läsare och skriva för mig själv till att bli läst av andra, och hade väl egentligen inga förväntningar på hur det borde vara. Utifrån det är jag väl rätt nöjd med den kontakt med läsare som jag har fått via sociala medier. Sen kan jag få en känsla av att det går lite trögt, men å andra sidan är det fortfarande så nära inpå bokreleasen och jag kanske kan svara bättre på den här frågan om ett halvår.
- Hur viktigt är det med svensk fantastik?
Utgår jag från mig själv som läsare så föredrar jag fantastik före realism (även om jag läser de flesta genrerna) och då är svensk fantastik så klart viktig.
Jag tycker generellt att fantastiken öppnar upp för många intressanta möjligheter. Och det behöver inte bara innebära att använda fantastiken för att berätta något om vår samtid eller om svåra ämnen, jag kan tycka att det är alldeles tillräckligt att krydda en deckare med en utomjordisk mördare och att det inte behöver vara mer än så.
Det viktigaste är ändå underhållningen, och där tycker jag att svensk fantastik har en självklar och given plats.
- Tycker du att svensk fantastik skiljer sig från t.ex. engelsk/amerikansk?
Det är jag för dåligt insatt i för att ge ett bra svar på, helt enkelt för att jag tyvärr har läst för lite svensk fantastik genom åren. Det var först för något år sedan som jag började upptäcka hur stor den svenska fantastiken faktiskt är. Utan att ha analyserat det har jag fått känslan att utländsk fantastik generellt är mer accepterad än inhemsk, och att den svenska oftare riktar sig mot en yngre publik, men jag kan ha fel. Av det jag har hunnit läsa tycker jag ändå att den svenska fantastiken står sig bra mot den utländska.
- Drabbas du någon gång av så kallad skrivkramp, och i så fall, hur löser du det?
På sätt och vis, men jag vet inte om jag riktigt vill kalla det för skrivkramp. När man inte skriver på heltid och har familj och jobb att ta hänsyn till, gäller det att ta vara på de tillfällen som ges. Trots det är det inte alltid som jag ser fram emot den där halvtimmen jag tänkt att jag skulle skriva på och kan ha extremt svårt att få ur mig någonting.
Lösningen för mig är Att göra-listor, vilket jag gör såväl privat som i arbetet och för skrivandet. Om motivationen inte finns att göra det som står överst på listan hoppar jag ner ett hack och tar tag i nästa punkt, vilket kan vara research för en helt ny roman. Skifta fokus till andra skrivprojekt helt enkelt. Då brukar jag få tillbaka motivationen för det som står överst på listan och kan gå tillbaka till det senare.
- När bestämde du dig för att bli författare?
Drömmen om att bli författare har jag haft så länge jag kunnat skriva. Jag började göra världsbygge och skriva synopsis för ett superhjälteuniversum à la Marvel & DC innan jag ens visste att det fanns något som hette synopsis, och när jag var 13 år skrev jag en hyfsat lång äventyrsroman om svenska karoliner som råkar ut för karibiska sjörövare. Trots det jobbade jag inte fokuserat mot målet att bli författare, utan skrivandet blev istället en periodvis hobby. Det var först för några år sedan, när jag började färdigställa längre berättelser i vuxen ålder, som jag verkligen bestämde mig för att ta min hobby seriöst.
- Vad gör du när du inte skriver?
Jag lever ett relativt lugnt och stabilt villaliv med sambo och två barn, och just för stunden är jag föräldraledig med den yngsta. Gillar att vistas i naturen, fiska, pyssla med trädgården och huset. Läser en del böcker och streamar bra serier. I mitt brödjobb är jag konstruktör inom bygg, vilket innebär att jag dimensionerar och ritar upp stommen i olika typer av husbyggnader så att de inte rasar ihop.
- Hur ser din skrivprocess ut?
I början handlar mycket om att samla idéer, och det kan vara sådant som först inte verkar passa ihop alls. När jag har fått ihop tillräckligt många pusselbitar börjar jag bygga upp ett synopsis och kopplar ihop scener. Jag brukar planera ungefär de första 75 procenten av romanen innan jag börjar skriva. Av någon anledning har jag svårt att se sista akten och slutscenen framför mig, utan det är något som behöver växa fram med tiden.
Mitt synopsis är inget stenhårt regelverk som jag inte får gå utanför, utan jag ser det som en ungefärlig riktning att sträva mot. När jag kommit halvvägs in i skrivandet brukar jag gå tillbaka till mitt synopsis och redigera upp det efter vad jag hittills skrivit och kan då även planera upp slutet.
Jag är en person som gillar redigeringsfasen mer än själva skrivandet, så jag ser nästan fram emot att få sätta tänderna i ett halvknackigt första utkast. Att få läsa igenom det, analysera och hitta svagheter, samla in synpunkter från testläsare, och sedan göra en plan för hur redigeringen ska gå till.
- Vad är planerna för framtiden, kommer det ytterligare böcker om Logtown?
Just för stunden skriver jag inte aktivt på någonting Logtown-relaterat, men jag har planer för både fristående uppföljare och prequels, i såväl korta som långa format.
Vill man läsa mer av det jag skrivit finns det annars ett gäng noveller att läsa. I höstas medverkade jag i antologierna Det var inte jag! (Joelsgården) och Jul igen (Nohiding). Under våren och sommaren har jag noveller med i Mordiska väsen (Darkness Publishing) och Traditioner (Miramir).
Utöver det arbetar jag just nu med ett par kortare science fiction-romaner. Fokus ligger på en militär sf/mystiskt rymdäventyr om ett försvunnet rymdskepp, medan den andra berättelsen går åt ett vilda västern-inspirerat äventyr om en prisjägare på en avlägsen planet.
- När man läst dina böcker, finns det någon liknande serie/bok som du kan rekommendera? Så att vi har någonting att läsa medan vi väntar på nästa bok.
Gillar man att läsa serietidningar tror jag det kan passa att läsa Sin City, Batman, Daredevil och Punisher. Själv har jag aldrig varit en stor serietidningskonsument, så jag kanske får rekommendera att man ser de senaste årens filmatiseringar av ovanstående titlar.
Annars rekommenderar jag gärna antologin 13 svarta sagor om superhjältar från Swedish Zombie. För egen del ser jag fram emot att läsa antologin om superskurkar.
Här kan du beställa En natt i Logtown City.
[…] Klicka vidare på länken: https://www.fantastikbokklubben.se/2021/04/13/intervju-med-daniel-andersson/ […]